Wpisy Filtra EURO 5 w dowód rejestracyjny pojazdu -stan prawny w Polsce

W Polsce- fakultatywnie stosuje się wpisów filtrów DPF do zmniejszania emisji spalin do dokumentów pojazdu (wpis, np."filtr EURO 5" lub "poziom emisji EURO 5")- do Karty pojazdu i do dowodu rejestracyjnego. Zgodę na wpis ma udzielić producent pojazdu. Uzyskaliśmy taki dokument od kilku producentów pojazdów. Przekazujemy go naszym klientom.

Taki przepis nie występuje nigdzie w Europie, bo filtry podlegają odrębnemu procesowi homologacji i nie jest tu potrzebna żadna zgoda producenta autobusu czy ciężarówki. Poza tym współczesny pojazd często różni się od wyprodukowanego wcześniej tylko dodatkowym filtrem DPF. Brak możliwości wpisu poziomu emisji po doposażeniu w filtr, obniża konkurencyjność przewoźników na terenie Austrii, Szwajcarii, Włoch i w innych krajach, gdzie taki wpis jest wymagany dla wjazdu do Zielonej Strefy lub na uzyskanie zniżki w opłacie za przejazd drogami płatnymi.

Państwo polskie płaci kary Unii za emisje z transportu i nie ma danych statystycznych obrazujących ile filtrów DPF zdesperowani przewoźnicy sami założyli. Polski przewoźnik, aby być konkurencyjnym i wykonywać przewozy do krajów z Zielonymi Strefami Miast w Europie musi mieć pojazd spełniający normę emisji EURO 4 lub 5. Może to być nowy pojazd lub pojazd z założonym filtrem. Inaczej nie może tam wjechać z towarem lub turystami.

W kilku krajach UE np. na terenie Niemiec, Holandii, Belgii i innych, istniała uproszczona procedura wypełnienia wniosku elektronicznego o dopłatę do zakupu i montażu filtra DPF EURO 4 i 5. Przewoźnik wypełniał wniosek na stronie www ministerstwa finansów i załączał fakturę za filtr. Dostawał on 20-30% refundacji za osobistą inwestycję dla dobra środowiska. Procedura uzyskiwania dopłat była uproszczona i wniosek o pomoc unijną wypełniał każdy, nawet mało biegły w obsłudze komputera.

Polska aplikuje o środki unijne na ochronę środowiska w skali dużych rozwiązań systemowych. Skala pojazdów, które mogą mieć filtr jest także duża. Czas na mobilizację Stowarzyszeń Przewoźników w sprawie modernizacji pojazdów w filtr DPF.

Posiadamy dokument Unijny Porozumienia Unia - Szwajcaria, które daje polskiemu przewoźnikowi szansę wykupu tańszej winietki za przejazd przez Szwajcarię!!, pod warunkiem dostarczenia przez rząd Polski do Szwajcarii wzoru wpisu filtra DPF w dowód rejestracyjny. Niestety od 2011 takiej odpowiedzi Polska nie przygotowała. W Polsce nie wdraża się dokumentów unijnych niskiej rangi i jest to wg Ministerstwa fakultatywne (to znaczy Polska nie jest zobowiązana do dostarczania wzoru, jak nie chce). Tak właśnie dba się o wzmocnienie konkurencyjności przewoźników i większe spływy podatków w Polsce. W końcu bogatszy przewoźnik to większe podatki płacone w Polsce?

Udzielamy pełnej zgody na wklejanie linka do spraw publikowanych przez nas.
Zarząd ATUT Sp. z o.o.